Jó ötletek félillegalitásban

Azt hiszem, az olyan ötletek, mint amiket a Vatera, az airbnb, az uber, a telekocsi-rendszerek, lakáséttermek és hasonló dolgok képviselnek, nagyon leanek. A lean - dióhéjban - arról szól, hogy vegyük ki a folyamatokból a veszteségeket. Szerintem a legnagyobb veszteség a pazarlás. És mi lenne nagyobb pazarlás annál, minthogy megveszel valamit, amit utána csak hébe-hóba használsz, tehát valójában szinte teljesen feleslegesen gyártották le még akkor is, ha a gyártó vállalat nagyon lean.

Ilyen pazarlás a teletömött ruhásszekrény, amiből a legtöbb ruhát csak egyszer-kétszer veszed fel, az erődön és valós szükségleteden felül vásárolt lakás, aminek a fele kihasználatlanul áll, és amibe csak aludni jársz és ilyen az autód, amiben csak te egyedül utazol Budapestről Orosházára. A fenti szolgáltatások mind arra épülnek, hogy ezeket a kihasználatlan, felesleges kapacitásokat lekösse, ezáltal csökkentse a pazarlás mértékét.

Nem utolsó szempont, hogy mivel nem üzemszerűen vannak ezek a kapacitások a holtidőben kihasználva, ezért sokkal olcsóbbak lehetnek a "hivatalos" üzemeknél. A Vaterán olcsón lehet venni megunt ruhát, az airbnb-n olcsón lehet egy szobát lefoglalni, a telekocsival olcsóbban jutsz el Orosházára.

Mi ezzel a baj? A pazarlások csökkennek, a környezet védelme nő, olcsóbbak. Mindenki boldog, nem? De igen.

Egészen addig, amíg "okos emberek" meg nem látják ezekben a remek rendszerekben a "tutibiznisz" lehetőségét. Ők azok, akik spórolásból a Vaterán nyitnak boltot, vagy nem is nyitnak, csak türelmedet kérik addig, amíg az általad licitált árut megrendelik külföldről, ahonnan egyébként te is meg tudtad volna rendelni. Tehát ezek az eladók még hozzáadott értéket sem tesznek a dologba, mint azok az antikváriumosok, akik legalább egy valódi antikváriumot fenntartanak. Ők azok, akik már azon töprengenek, vajon megéri befektetési céllal lakást venni, hogy aztán airbnb-n keresztül kiadják, természetesen főállásban fogadva a vendégeket. Ők azok, akik menetrendszerinti járatokat üzemeltetnek a telekocsi rendszereken keresztül, aztán valószínűleg csodálkoznak, amikor megfogja őket a NAV.

Mert ez a probléma. Az üzemszerűség. Aki ugyanis meglátja ezekben a kiváló ötletekben a lehetőséget, az nem úgy képzeli el a beszállást, hogy működési engedélyt kér boltra, étteremre, szálláshelyre, fuvarozásra. Miért is kérne, hiszen ő csak alkalomadtán, ugyebár. Hogy naponta 10 alkalom is adódik, ami miatt már a rendes állását is ott kellett hagynia? Hát kérem, van igény a szolgáltatásra... mit tehet ő róla? Szépek a ruhái, kényelmes a lakása, jól főz, sokat jár Bécsbe. Miért ne keresne velük egy kis mellékest - főállásban?

Persze nem a NAV-ot védem, az adók tényleg nagyon magasak, vesszen mind. :) A bajom az, hogy mindenféle engedély híján ezeknek a már üzemszerűen működő szolgáltatók szolgáltatásainak igénybevételekor semmiben nem lehetsz biztos. Hol veszik vissza a ruhát, ha mégsem jó? Kinél reklamálsz, ha hajszál került a levesbe, mérges gomba a pörköltbe, szalmonellabaci a madártejbe? Mit csinálsz, ha az álomlakásban nincs fűtés vagy melegvíz? Ha a sok Bécsbe járástól nem megfelelő műszaki állapotba kerül az autó és balesetet szenvedsz, vagy a sofőrnek aznap nincs kedve felkelni, te pedig a bécsi reptéren lekésed a repülőt?

Vajon fog ezekkel az esetekkel foglalkozni a fogyasztóvédelem? A kamara? Bárki?

Még egyszer mondom: nem azzal van a baj, ha a baráti körödet meghívod vacsorára és összedobjátok az árát, vagy a havert ellódítod Bécsbe a reptérre és kifizeti neked a benzint, a baj akkor van, ha üzemszerű működést csinálsz belőle és már a barátok barátai esznek nálad minden este és idegeneket lódítasz el Bécsbe naponta kétszer: de nem adózol, nem tartod be az éttermekre, szálláshelyekre, fuvarozásra vonatkozó szabályokat. Igen, túl bürokratikusak. De szabályok akkor is kellenek. Ugye hallottad már a zugkocsma, zugügyvéd fogalmakat? Pont az ilyen helyzetekre találták ki. Aki a szabályok betartása nélkül üzemelteti a fenti szolgáltatásokat, az csak zugétterem, zugpanzió, zugtaxi.

A Vaterán való vásárlást akkor hagytam abba, amikor 10 vásárlásomból 7-8 eladó antikvárium volt vagy mezei könyvesbolt. Ha boltban akarok vásárolni, vagy elmegyek személyesen, vagy felmegyek a honlapjukra és megrendelem ott. De hogy még licitáljak is, és még várjam is, hogy lejárjon az "árverés"! Ez mindannak a célnak a megcsúfolása, ami miatt az ilyen lakossági apróhirdetési oldalak létrejöttek.

Nagyon remélem, hogy a legújabb hasonló kezdeményezés, a Miutcánk, nem jut el erre a színvonalra, nem szeretném, ha erre az újabb szuper ötletre hivatásos - ámde zugüzemmódban működő - flex- és szánkókölcsönzők repülnének rá. Kár lenne érte.