A HR szakma szupertitkos módszerei új munkatársak kiválasztására

Érdekes előadásokat hallgattam meg a minap álláskeresés témában. Az előadók mind profi HR-szakemberek voltak.

Az első ilyeneket mondott: "...ez afféle mass social broadcast, hogy szabadon fogalmazzak...", meg "...a LinkedIn lehet egy job dating site..." és "...a karrierépítő blog egy candidate hub..."

Azóta is azon gondolkodom, hogy vajon az előadó nem tud magyarul, azért kever angol szavakat a mondandójába, vagy nem tud angolul, és azért kever bele magyar szavakat? Nehezíti a kérdés eldöntését, hogy a kivetített prezentációja teljesen angol nyelvű volt. És még azon is töprengtem, hogy mikor fogok olyan előadóval találkozni (nem csak HR területen), aki legalább azt el fogja dönteni előre, hogy milyen nyelven tartja az előadását?

A következő előadó egy vérprofi fejvadász volt, aki azzal kezdte, hogy ők, a HR-esek "szigorú know-howként őrizzük, mit is várunk el mi, interjúztatók a pályázóktól", és hozzátette, hogy csak most, csak nekünk elárulja a titkokat. Elő is kaptam gyorsan a noteszem. A következő titkok derültek ki:

"Webkamerák figyelik nálunk a jelöltet, amint belép az ajtón. Ha az értékesítő ott toporog félórát az ajtó előtt, nálunk már nem lesz értékesítő." és "Olyan jelölt is van, aki alighogy megérkezik, rögtön a mosdót keresi" meg "puffogó jelöltet, akit szándékosan megváratunk, és aki emiatt magában puffog, nem veszünk fel" sőt azt is megtudtuk, hogy neki személy szerint "a pályakezdőtől feláll a hajam, mert meg kell tanítani neki, hogy mi a munkaidő, hogyan kell viselkedni a meetingen, hogy a túlóra ma már természetes dolog", de sajnos az is kiderült, hogy minden szupertitkos know-how ellenére "egy interjún ma nem sok derül ki. A nagy interjúguruk is csak annyit tudnak megmondani, hogy az illető akar-e dolgozni". Persze azért próbálkoznak, hogy ennél többet is megtudjanak, például "egy interjún megvádoltunk egy jelöltet, hogy ellopott egy táskát, az illető kijött a sodrából, ezért nem vettük fel."

Ennek az előadónak kérdéseket is lehetett feltenni, így megkérdeztem, hogy kérnek-e engedélyt a jelöltektől arra, hogy felvegyék őket webkamerával, személyiségelemzés céljából. Azt a választ kaptam, hogy igazából nem webkamerák vannak, hanem biztonsági kamerák, és hogy igen, ki van írva az ajtóra, hogy vannak biztonsági kamerák. Ekkor azt kérdeztem, hogy rendben, hogy kiírják az ajtóra, hogy biztonsági kamerás megfigyelés van, de arra felhívják-e a jelölt figyelmét, hogy a biztonsági kamera által készített felvételt a jelölt személyiségének elemzésére használják fel? Erre megismételte az előbbi választ. Azt is megkérdeztem, kap-e pályázó valamilyen visszajelzést arról, hogy hogyan is értékelték az ő viselkedését kamerán keresztül. "Erre nincs mód." - jött a válasz.

A következő kérdésem arról szólt, miért baj az, ha a jelölt a mosdót keresi? Bárhová megyek, akár tanácsadóként is, én is el szoktam menni a mosdóba fésülködni, kezet mosni, kicsit rendbe szedni magam, főleg ha kint olyan idő van. A válasz "A jelölt ne fésülködjön meg, érkezzen felkészülten. Ezeket a dolgokat otthon kell elintézni, vagy menjen be egy közeli McDonaldsba." Ekkor muszáj volt megkérdeznem, rámutatva az égnek álló hajára: "Ugye akkor maga is ezért nem fésülködött meg, azért áll égnek a haja?" "Az én frizurám alapból ilyen!". Nem volt több kérdésem, pedig még megkérdeztem volna, hogy amikor beesett a terembe, miért azzal kezdte, hogy azonnal adjon neki valaki egy kávét, miért nem kávézott meg egy közeli McDonaldsban?

Remélem, ezen titkok birtokában most már fel fogtok tudni készülni egy interjúra.