Útjában állhat-e a tudás hiánya a problémamegoldásnak?

Sajnos igen. Tegnap reggel nem tudtam megsütni a szokásos 2 tükörtojásomat, mert elfogyott a gyufa. Se égen, se földön nem találtam egy szálat se. Helyettesítő termék sem volt otthon, pl. gázgyújtó vagy öngyújtó, mert előbbit soha nem használtam, utóbbira pedig nincs szükségem, mert nem dohányzok. Így hát éhesen indultam el egy ügyfélhez, és kénytelen voltam útközben venni néhány péksütit, és az ügyfélnél megenni. (Murphy törvénye szerint ilyenkor a hűtő is üres. :) Reggel mindig meleget eszek, este hideget vagy semmit, és mivel kis tételekben vásárolok, pont délutánra terveztem a vacsorám megvásárlását. Akkor ezt még nagyon jó JIT-nek gondoltam.)

Tehát ülök az ügyfélnél, eszem a túrós batyut és elkesergem János kollégámnak a gyufa-problémát, és hogy nem volt megoldás. Erre ő mondott még néhány ötletet, pl. elemlámpa használatát szikracsiholásra. (Törd le a kis izzó búráját, de a szál maradjon ép, majd tartsd oda a gázrózsához, kapcsold be a lámpát, és elvileg szikrázás kíséretében kiég a szál, meggyújtva a gázt.) De sajnos elemlámpát sem tartok otthon.

Az viszont elgondolkoztatott, hogy ha valaki nem ért valamihez, amihez pedig érteni kellene, hogy az adott problémát meg tudja oldani, akkor mit lehet tenni? Nekem például az elemlámpás megoldás soha nem jutott volna eszembe, mert sosem gondolkodtam el rajta, hogy miért is van búra az izzószál körül? Hát azért, hogy ki ne égjen azonnal, amikor bekapcsoljuk. Lehet, hogy százával vesznek körül minket olyan problémák nap mint nap, amiket könnyen meg tudnánk oldani, ha értenénk hozzá, ha meg lenne a tudásunk. Ugyanez igaz lehet üzemi, gyári, irodai szinten is.

Amikor problémamegoldó csapatot állítunk össze, akkor ezért kell bele olyan személy, aki ért ahhoz, ami az adott gembán folyik, vagy folynia kellene. És ezért jó az, ha a munkatársakat nem csak dolgozó gépeknek nézzük, de érdeklődünk utánuk, mint emberek iránt, hiszen lehet, hogy az illető az iskolai végzettsége szerint ugyan nem ért valamihez, de hobbija folytán igen. János például gyerekkori tapasztalata után jutott arra a következtetésre, hogy az elemlámpát lehet szikracsiholásra használni. Mert ugye ezt iskolában nem tanítják. Hallottam olyan esetről is, amikor egy vállalatnál a megoldhatatlannak tűnő problémára ötletpályázatot írtak ki, és lett is eredménye. Te szembesültél már megoldhatatlannak tűnő problémával? Hogyan oldódott meg végül?