A legkeményebb lean eszköz: 5S

Én még olyan fáradt sosem voltam, mint az irodánk költözése után. Az épület maradt, csak másik szárnyba költöztünk át. Lehet, hogy ez volt a baj, mert ha új épületbe megyünk, akkor hívunk egy költöztetőt, az pikk-pakk felpakol a kocsiba, majd az új helyen pikk-pakk lepakol és kész. De itt minden fordulót külön kísérni kellett, ugyanis én voltam a projektgazda, kollégáim ügyfélnél "lazultak" aznap, így hát egyszerre kellett két helyen lennem: a régi irodában a felpakolást koordináltam, az újban a lepakolást, aztán a következő körnél megint előbb a régi iroda, utána az új iroda. Négy-öt ember dolgozott a kezem alatt, de egyszerre nem tudtunk mindent átvinni. A végén nem is számoltam, hányszor fordultam, lépcsőztem (a liftbe én már nem fértem be a bútorok mellé), pedig atomi pontossággal meg volt tervezve minden.

A tervezés már a csomagolásnál elkezdődött. Az iroda alapterületében nem történt jelentős változás, de az arányai mások. Ezt úgy kell érteni, hogy eddig vízszintes négyzetben dolgoztunk, mostantól függőlegesben, azaz mélyebb az iroda, de cserébe jóval kevesebb beépített szekrénye van. Ennélfogva sok holmitól, sőt egyes bútoroktól is meg kellett szabadulni. Itt a remek alkalom az 5S rendszerünk újragondolására! Ment is a piros címkézés, layout-tervezés, ezerrel. Végül egy nagyon jó változatot sikerült kitalálnunk, és az irodai kanbanrendszer alapjait is kezdjük lerakni. És arra is rájöttünk, hogy amiről eddig azt hittük, nem élhetünk nélküle, most egyáltalán nem hiányzik. Ez szerintem a legnagyobb tanulsága bármilyen 5S rendszer bevezetésének.

De hogy annak a "néhány" dossziénak, írószernek, irodatechnikai berendezésnek, szakkönyvtárnak, egyéb kisebb eszközöknek az elcsomagolása milyen fárasztó! És aztán a kicsomagolása! Majd az 5S címkék újra-kihelyezése, az új standard állapotot mutató képek elkészítése, kihelyezése, új 5S audit űrlap-tervezése! Komolyan mondom, minden testrészem külön-külön fájt utána több napig. :) Nem kicsit, nagyon. Pedig a bútorokat nem is nekem kellett mozgatnom...

Sosem gondolná az ember, hogy az 5S (rakj rendet és tartsd meg), ennyire kemény meló. Nem is csoda, hogy nehezen állnak neki az emberek. :)

Címkék: lean iroda 5S