Best practice - biztos, hogy jól áll neked?

Tegnap írtam arról, hogy standardizálni divatosan is lehet. Ennek a logikus továbbgondolása az, hogy elgondolkodtál-e már azon, hogy ami másnak a legjobb, az neked is az lesz?

Igen, a best practice vagy magyarul legjobb gyakorlat módszerre utalok itt.

Vegyük elő ismét a divatszíneket. Tegnap már kiderült, hogy jövő tavasszal a narancssárga lesz az egyik divatszín, azaz az lesz a legjobb gyakorlat, ha narancssárgát hordasz, mivel sokan fogják hordani, mert divat lesz. De biztos, hogy ha te felveszed a narancssárgát, akkor jól is fogsz kinézni, vagy csupán csak divatos leszel? Nekem nem áll jól a narancsszín, ezért nem fogom hordani, bármennyire is ez lenne a best practice.

Úgy vettem észre, sok cég - a divathoz hasonlóan - csak a külsőségekkel törődik, amikor úgynevezett best practice-eket vesz át más cégektől. Minden cég számláz, ezért nekünk is nyilván jó lesz az a számlázóprogram, amit a mi területünkön piacvezető cég használ. Nahát, de jól néznek ki ezek a teljesen üres íróasztalok, itt aztán rend van! És nosza, gyorsan bevezetjük mi is a clear desk policyt (aminél egyébként nagyobb butaságot elképzelni sem tudok). Olyan is van, hogy kis cég átveszi a nagy cég egy speciális területre kifejlesztett saját szoftverét...csak hát nincs pénz minden modulra, ezért csak a "nagyját" veszi meg, és hát azon is változtatni kellene, mert ugye mégiscsak nagy cégre készült a szoftver, nem a mi kicsinkre...de hát az átszabás súlyos pénzekbe kerül(ne), ha lenne rá pénzünk, így hát mi csak a nagy cég nagy programjának kis részeit használjuk, amennyire használni tudjuk a mi viszonyainkra. Best practice? Ugyan.

Van, akinek kiválóan áll a narancssárga szín, van aki úgy néz ki tőle, mint egy két lábon járó sárgarépa. Van, akinek gyönyörűen kihangsúlyozza a derekát a széles öv, de hidd el, ha te 200 kilót nyomsz, a tied nem fogja.

Ne azt keresd, hogy másnak mi a legjobb: azt keresd, hogy neked mi a jó.

Ötleteket persze lehet meríteni, de a hangsúly az ötleteken van, és nem a kész megoldásokon. Tulajdonképpen nincs is olyan, hogy legjobb módszer. Nincs olyan univerzális megoldás egy adott problémára, ami minden cégnek megfelel. Ha lenne, minden cég ezt használná előbb-utóbb, és minden cég ugyanolyan sikeres lenne, márpedig ennek semmi jele nem mutatkozik.