Mondd, te hogy választanál?

Voltam szavazni. Átjelentkező vagyok, ezért a Bocskai útra kellett mennem, mint ahogy azt már megírtam. Az a baj, hogy a vidéki szavazások hangulatához vagyok szokva, ahol a szavazásom időpontjában rendszeresen csak ketten tartózkodunk a helyiségben: én és a bizottság (hiába, kis falum nem egy világváros), ezért most is azt hittem, hogy pikk-pakk végzek.

Hát, végül is ahhoz képest, hogy a mellékutcából - ahol a szavazókör kijárata van - a főútra lógott a sor, és hogy a szavazókörnek még nagy udvara is van, a sorba beállástól a szavazóhelyiségből való kilépésig 33 perc telt el. Azért ez nem rossz szintidő, és legalább volt idő nézelődni a szavazási Ohno-körben.

Azt olvastam, hogy 2010-ben ez volt az a szavazókör, ahol a már akkor is sok átjelentkező miatt este 9-ig kellett nyitva lenniük. Sajnos, akkor én még vidéken szavaztam, ezért nincs összehasonlítási alapom. Ma pontosan 10.30-kor értem a Bocskai út 47-49. kapujába, ahol döbbenten láttam meg a sor végét. Éppen érkezésemmel egyidőben állították fel a kordont a járdán, és a kordonállítók időközönként elrikkantották magukat, hogy "ugye ebben a sorban csak átjelentkezők állnak?", így egy kérdezősködést megspóroltak nekem. Hogy miért csak 10.30-kor kezdtek kordont felállítani, az viszont talányos dolog, tekintve, hogy 2010-ből már lehetettek ezirányú tapasztalataik. Talán akkor más volt a választási bizottság összetétele, az újhoz pedig nem ért el az infó a várhatóan nagy átjelentkezett tömegről. :)

Az udvaron felállítottak két darab széket, ahova papírlapokat ragasztottak, rajta a nyíllal, hogy kinek hova kell állnia. Csakhogy a tömeg vége nem az udvaron állt, hanem az utcán. Az utcai kordonrész egyik tartóoszlopára ki volt ragasztva (cellux-al igen gondosan körbetekerve) az infó, hogy kinek is kell ebbe a sorba állnia, de attól a kordonoszloptól a sor vége még igen messze volt. Így aztán egy segítő elkezdte leoperálni a lapot, hogy a sor végénél lévő oszlophoz vigye. Társa feltette az ultimét kérdést, hogy "miért csak egyet csináltatok belőle?". A választ nem hallottam, mert nem volt.

Bent az épületben megkérdezték, kinek milyen betűvel kezdődik a neve. Nekem, mivel H betűs vagyok, a kettes asztalhoz kellett mennem, ahol éppen nem is volt senki, szóval innentől már hamar végeztem. A 3-as asztalnál viszont szép hosszú sor állt, köszönhetően a sok Kovács nevű honpolgárnak. Szép zöld borítékot kaptam, megfelelő szavazólapokkal (idéntől mindenki a saját, eredeti választási körzete szerinti jelöltekre szavaz, tehát én Veszprém megyeit kaptam). A fülkében ki volt ragasztva nagy betűkkel a felirat, hogy a borítékot le kell zárni. Ez nagyon hasznos tanács, mert a mi szavazatainkat elszállítják a lakhelyünk szerinti szavazókörbe, és kb. 1 hét múlva adják hozzá a többi szavazóéhoz. Egyetlen problémám a felirattal az volt, hogy nem szemmagasságba, hanem fejmagasság fölé volt kihelyezve.

Milyenek voltak a szavazók? Türelmetlenek. Előttem egy pár állt, a lány az épület bejárata előtt 2 méterrel, miután már 20 perce álltunk sorba, kijelentette, hogy neki tulajdonképpen nincs is kedve szavazni, és elment. Ezt nevezem állampolgár felelősségtudatnak. :) Mögöttem egy lány szintén azt közölte a barátjával, hogy ha egyedül kellett volna jönnie, nem állt volna be ebbe a "borzasztóan hosszú" sorba. (Megjegyzés: alig 1-2 hete az Alleeban Trónok harca fényképezéshez kellett igen hosszú sorba beállni. Ott nem voltak ennyire türelmetlenek az emberek. Hiába, nem mindenkinek azonos a két sor értéke.)

Érdekes, hogy egyesek diszkriminációra panaszkodnak amiatt, hogy ábécé-sorrendben szólítják az asztalokhoz az embereket. Mint abban a hírben, amit nem lehet külön linkelni, ahol egy "választási károsult" pampog az ábécés beosztás miatt. Mit lehet erre mondani? Hogy ha nem lenne ábécé beosztás, csak egy darab asztal, akkor pedig az lenne a baja, hogy sokáig tart, mire megtalálják a nevét? És azért panaszkodna, hogy miért nincs több asztal? Van, akinek nem lehet a kedvére tenni - ezt már Jézus is megmondta a Brian életében. :)

Mindenesetre az biztos, hogy a lean igen széles eszköztárából a vizuális menedzsment eszközei azok, amiket egy-egy ilyen szavazásnál kiválóan lehetne alkalmazni. Kár, hogy mégsem sikerül igazán, semelyik évben sem. Kommentben írjátok meg, hogy TI, kedves olvasók, hogyan tennétek gördülékennyé a választást ekkora tömeg esetén?

Van videó is, nem én készítettem, de ebben a sorban álltam én is, igaz, amikor én beálltam, még csak fele ilyen hosszú volt, talán ezért is sikerült 33 perc alatt végeznem.