Azok a csúnya, rossz szupermarketek

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy teljes mellszélességgel támogatom a szupermarketek üzletpolitikáját. De amit a TVE (Tudatos Vásárlók Egyesülete) hírlevelében olvastam, azért elgondolkodtatott a beszállítók felelősségéről is.

A TVE hírlevelében megkértek minket, olvasókat, hogy töltsünk ki egy rövidke tesztet arról, hogy mit tudunk a szupermarketek beszállítói láncra gyakorolt hatásáról. Ilyen kérdések voltak benne:

"Tudsz arról, hogy a szupermarketek beszállítói láncában jelentkező kockázatok és bizonytalanságok (pl. árak, rendelési mennyiségek, gyártási vagy szállítási határidők hirtelen változásainak hatásai) mind a gyártókat és a beszállítókat terhelik, akik sokszor fejlődő országokban és szegénységben élnek, ahelyett, hogy ezeket a szupermarketek vállalnák fel?"

"Tudsz arról, hogy a szupermarketek döntései (pl. amikor úgy döntenek, hogy többre vagy kevesebbre van szükségük valamilyen termékből, vagy amikor megváltoztatják egy rendelés határidejét) hatással lehetnek belföldi és külföldi beszállítóikra, és náluk egyre rosszabb munkakörülményeket, hosszabb munkaidőt és alacsonyabb fizetéseket okozhatnak?"

"Kérjük, jelöld meg, hogy az alábbiak közül szerinted melyik jelent megoldást a szupermarketek beszállítói láncaival kapcsolatos problémákra."

A bejelölhető válaszok között szerepelt minden, a "szupermarketek fogják vissza magukat"-tól az eu-s szabályozásig, kivéve egy dolgot: a beszállítók legyenek leanek.

A sok túlóra, hosszabb munkaidő közepette vajon hány beszállítónak jut eszébe, hogy máshogy is megközelíthetné a problémát, és nem csak a felülről jövő szabályozás lehetne az egyedül üdvözítő? Vajon hány cég "lean" a szupermarketek beszállítói közül? Persze itt most csak az európai körülmények között dolgozó beszállítókra gondolok.

De természetesen az, hogy a beszállítók leanek, még nem lenne válasz arra, hogy a szupermarketeknek miért is kell olyan gyorsan, hektikusan változtatni egy-egy megrendelésen. Ezt ugyanúgy meg kellene vizsgálni. Szerintem a kereslet ingadozása nem lehet olyan nagy, hogy ilyen hatalmas problémákat generálva lehessen csak lekövetni. Itt nem trendi ájfonokról van szó, amikből a megjelenés pillanatában kell 10 millió darab azonnal, tegnapra, hanem teljesen közönséges termékekről, mint tej, tojás, kenyér, zöldség, gyümölcs, stb., amikből nagyjából azonos mennyiség kell, a szezonalitást pedig előre lehet ismerni. Nem tudok elképzelni olyan szituációt, hogy paradicsomból február közepén hirtelen 4x annyi kellene, mint az előző évek februárjaiban, vagy fordítva, csak negyedére lenne szükség.

Ha valaki tudja a választ, hogy miért ennyire hektikusak a szupermarketek rendelései, írja meg kommentben!