A lopás folyamata

Szomorú aktualitása van ennek a kis sztorinak: majdnem kiraboltak. Fényes nappal. A Teve utcai rendőrszékház közelében.

10 éve lakom Budapesten és eddig tökéletesen meg voltam elégedve a közbiztonsággal. De tényleg. Ha valaki arra panaszkodott nekem, hogy a közbiztonság romlik, akkor biztosan azt gondoltam, az illető túloz. De most... Békésen megyek az utcán, a hátamon hátizsák, a fülemben fülhallgató, de nem szólt rajta a zene. Éppen ezért egy pillanatra megtorpantam, hogy kivegyem a fülhallgatót a fülemből és elrakjam. Ebben a pillanatban éreztem, hogy valaki nekiütődik a hátamnak. Csodálkoztam, hogy miért megy valaki olyan közel egy másik emberhez, hogy annak megálltakor nekiütközzön? Reflexből azonnal hátrafordultam, és megláttam egy tinédzser fiatalembert, kapucniban, aki röhögve hátrált két lépést a barátnőjéig. Az etnikumukat csak azért nem írom le, mert rasszistának tartanának. A fiatalok nem szaladtak el ijedten, hanem röhögcséltek tovább, majd mintha mi sem történt volna, leelőztek és mentek tovább. Én persze azonnal levettem a hátizsákom és az egyik zsebének a cipzárját elhúzva találtam. Nem tűnt el semmim, ami annak is köszönhető, hogy a papírzsebkendő nem kimondottan kelendő szajré. :)

Mik a tanulságok? Sok van. Egyrészt megdöbbentett, hogy velem ez történik. Megdöbbentett, hogy nem szólt a zene a fülemben, mégsem vettem észre, hogy valaki ott van a hátam mögött és matat a hátizsákomon. Megdöbbentett, hogy ha nem torpanok meg, akkor talán hazáig észre sem veszem, hogy mi történt!

Aztán elgondolkodtam magán a lopás műveletén és a folyamatán. :) Azon, hogy a bűncselekmény az egyetlen folyamat, amit nem hogy nem kell könnyebbé, egyszerűbbé, hatékonyabbá tenni, de inkább kifejezetten azon kell dolgozni, hogy hogyan lehet bonyolultabbá, nehezebbé, rizikósabbá és hasznot nem hozóbbá tenni. Nagyon sok cikk foglalkozik azzal, hogy hogyan tudjuk meggátolni, hogy ne raboljanak ki minket. Mint a példámból is látszik, sehogy sem tudjuk meggátolni, még egy olyan helyen sem, ahol elvileg több a rendőr, mint máshol.

De amit tenni tudunk a kizsebelés ellen az az, - amit én is tettem - hogy kevésbé hasznot hozóvá tesszük magunkat a tolvaj számára. Ez bonyolultan hangzik, de csak annyit jelent, hogy bár annak ellenére, hogy eddig megbíztam a közbiztonságban, a hátizsákomba mégis úgy pakolok, hogy ne tudjanak értéket ellopni tőlem. A módszer rém egyszerű.

Én a sokzsebes hátizsákokat szeretem. Egyrészt így tudok 5S-t alkalmazni (mindennek van helye és minden a helyén van), másrészt a potenciális tolvaj ellen ez a leghatásosabb. Ha csak egy rekesze van a táskának, pláne, ha az könnyen hozzáférhető módon nyílik, akkor a tolvajnak könnyű a dolga. 

A tolvajhoz legközelebb eső zsebekbe csupa számára értéktelen dolgot kell tenni. Például az én "majdnem kirabolt" zsebemben csak papírzsebkendőt tartok, ezt bátran vihetik. A következő legkönnyebben elérhető zsebben olyan apróságok vannak, mint dezodor, fésű, nedves törlőkendő, ragtapasz. Ezek sem fognak megártani a tolvajnak, ha netán ellopná (feltéve, ha használná őket :), nekem pedig könnyen pótolhatóak. A lényeg, hogy a könnyen elérhető helyekre semmi értéket: iratokat, BKV-bérletet, kulcsot, könyvtári belépőt, vagy pláne telefont és pénzt ne rakj. Ezeknek a "fő raktérben" van a helyük. De ott sem mindegy, hogy hol.

Olvastam arról a trükkről, hogy esetleg késsel kivágják a táska alját és úgy pottyannak az ölükbe az értékek. Ezért én a hátizsákom aljában esernyőt hordok (még hetekig tartó 40 fokos szárazság idején is), ami nem hogy nem potyogna ki, de felülről, hagyományos módon is nehéz kivenni. Erre jön a vizespalack (ez is mindig van nálam), azaz megint csak olyan holmik, amik - ha mégis kipottyannának, vihetők. Erre jönnek az értékek, majd ezek szó szerinti betetőzéséül a vászonszatyor, amit nem csak tolvajok ellen érdemes tartani, de az ellen is megvéd, hogy a boltban ne kelljen újra és újra drága pénzen nejlonszatyrot venned.

Persze, ha az egész hátizsákot viszik (amit azért nehéz lenne lelopni a hátadról), vagy leütnek, akkor mindegy, hogy mi hol van, de most nem is erről az esetről beszélünk. Ha sok apró értéked van, akkor érdemes őket még egy külön átlátszó tasakba beletenni, hogy ne kelljen keresgetni őket, ráadásul a tolvaj sem számít ilyesmire, és egy zacsit kiemelni, főleg észrevétlenül, és elrejteni, már nem lehet olyan könnyű.

Hát ennyi. Ha a rablást nem is lehet meggátolni, azért egy icipicit meg lehet nehezíteni a tolvajok dolgát. Nagyon megnehezíteni úgy sem lehet, mert a bűnözőknél leanebb és kaizenelősebb bandát nem lehet találni. Őket aztán nem kell órákig tréningelni a veszteségek felismerésére és a folyamataik hatékonyabbá tételére! :)

Neked milyen trükkjeid vannak a tolvajok ellen?