Valamit rosszul csinálunk...

...ha a szakemberhiányra az a cégek válasza, hogy egyszerűsítik a folyamataikat. Ezt olvasom ugyanis a profession.hu-n megjelent cikkben, ami a szakemberhiány okait taglalja:

"Ez azt jelzi, hogy Magyarországon a szakemberhiányra a cégek többsége úgy tekint, mint egy körülményre, amelyre nincsen hatásuk és a folyamatokat egyszerűsítik, vagy éppen alacsonyabb hozzáadott értékű feladatokat vállalnak. Ezzel ellentétben Nyugat-Európában a cégek képzésekkel, fejlesztésekkel, innovatív megoldásokkal igyekeznek csökkenteni a szakemberhiány üzletmenetre káros hatásait" - mondta Dalányi László, a ManpowerGroup magyarországi ügyvezető igazgatója."

Valami azt súgja, bár a cikkben nincs nevesítve, hogy a folyamatok egyszerűsítésén a lean módszertan alkalmazását értik. Mert hogy annak egyik lényegi vonása a folyamatok egyszerűsítése. De nem azért, hogy képzetlenekkel vagy "butábakkal" is el lehessen végeztetni az adott műveletet. Hanem azért, hogy a folyamat egyszerűbb legyen, ezáltal kevesebb hibát lehessen benne elkövetni, így kevesebb selejtes termék vagy szolgáltatás jöjjön létre, kisebb legyen az átfutási idő, kevesebb készletre legyen szükség, és olcsóbb legyen az egész folyamat.

De, még egyszer leírom: a folyamatok egyszerűsítésének nem az a célja, hogy megoldja a szakemberhiányt.

Sőt, a lean másik lényegi vonása a kaizen, vagyis a folyamatos fejlesztés nehezen valósítható meg képzetlen vagy "butább" emberekkel. A folyamatos fejlesztés lényege ugyanis az, hogy a folyamat résztvevője, az adott művelet végrehajtója fejleszti a saját folyamatát, műveletét, ő az, aki ötletekkel áll elő. Miért? Mert ő ismeri a legjobban az adott folyamatot, műveletet, hiszen ő dolgozik benne. Ez persze nem azt jelenti, hogy a menedzsmentnek nincs beleszólása a folyamatfejlesztésbe, de a folyamat résztvevőjének mindenképpen kell legyen beleszólása. Egy képzetlen ember, aki nem tudja, mit miért tesz, csak annyit tud, hogy meg kell nyomnia egy gombot, mert arra tanították be, soha nem fog tudni fejlesztési javaslatokkal előállni.

Ha a cégek menedzsmentjének a lean filozófiából, szemléletből és módszertanból annyi jön le, hogy de jó, itt egy módszer, amivel le tudom butítani a folyamataim egy-egy gombnyomásnyira, így a képzetlenek is el tudják végezni azt, akkor mi, leanesek nagyon rosszul csinálunk valamit...