A spanyolviasz feltalálása - ismét

Megjavították a postán a "játékgépet". Most már nem köpi ki fénysebességgel a sorszámot, sőt, egy kis műanyag kosár is került mellé, azoknak a sorszámoknak, amiket vagy tévesen nyomtattak ki, vagy a gazdájuk elunta a várakozást, így már nincs tele a padló papírfecnikkel. Tulajdonképpen tehát happy end a történet, nem?

Azért én továbbgondoltam.

A sorszámhúzó automata, mint találmány, már nem új. Magyarországon is hosszú-hosszú évek óta alkalmazzák a bankoktól az orvosi rendelőkig, és már a postára is betört. Ehhez képest az automata kihelyezésének a folyamata mindig ugyanaz:

Felállítjuk az automatát --> az emberek elkezdik használni --> felesleges sorszámok képződnek --> amik a földön kötnek ki --> valakinek eszébe jut, hogy mennyivel igényesebb lenne, ha kiraknának mellé egy szemetest --> kirakják

Olyat még nem láttam - de ha ti igen, akkor jelezzétek -, hogy az automata mellé rögtön kiraktak volna egy szemetest. Nem tudom, ilyenkor miben bíznak. Az ügyintézési folyamat gyorsaságában? Abban, hogy az embereknek nem lesz idejük megunni a várakozást? Vagy abban, hogy nem fognak az emberek téves sorszámokat nyomtatni? Vagy abban, hogy mi, ügyfelek vagyunk annyira kulturáltak, hogy nem szórjuk le a földre a papírt? Szerintem egyikre sem érdemes bazírozni.

Vajon mi játszódik le annak a menedzsernek a fejében, akinek esetleg fel is vetik ötletként, hogy az automata mellé tegyenek rögtön szemetest is, de ő zsigerből rávágja, hogy: Nem kell. Fél a költségtől? Fél, hogy nem kap miatta év végi bónuszt? Bízik a gyors ügyintézésben, a kulturált ügyfelekben, az egyszerű hívórendszerben? Rosszul értelmezi az értéket a folyamatban? Vagy csak ő maga is igénytelen?

Ezenkívül: miért kell minden egyes automatánál külön-külön rájönni arra, hogy az mellé bizony szemetes is kell? Nem csak arról van szó, hogy a posta nem megy el benchmarkingolni a bankba sorszámkiadó-automata ügyben, hanem arról is, hogy a 16. sz. postahivatalban a 87. számú postahivatalban tapasztaltaktól függetlenül jönnek rá, hogy bizony szemetes is kell az automata mellé. A jó gyakorlat (lánykori nevén best practice) a szemetes-kihelyezéssel kapcsolatban miért nem terjed legalább az adott intézményrendszeren belül? Miért kell újra és újra és újra feltalálni a spanyolviaszt?

Félreértés ne essék: ez a jelenség nem csak az automaták mellé kihelyezett szemetesek esetében érhető tetten.

Bónusz kérdés: az automatagyártó miért nem ad rögtön az automatára szerelhető és könnyen üríthető szemetest a berendezéssel együtt?