Hogyan játszunk leant? - avagy leanszociológiai alapok

Két dologra jöttem rá. Az egyik, hogy az emberek nagy része még ösztönösen sem lean gondolkodású, a másik, hogy a ma divatos online játékok (pl. Farmville és hasonlóak) kiváló terepei lehetnének a lean alapelveinek az oktatására, ha... ha nem lennének rosszul programozva.

Természetesen a két megállapításnak van köze egymáshoz. :)

Elhatároztam, hogy kipróbálom én is valamelyik játékot. Mivel nem vagyok Facebook-tag, ezért a Farmville kiesett. Hálaistennek van egy csomó másik farmos-kertészkedős játék is, amiket böngészőben lehet játszani, és nem kell hozzájuk letölteni semmit. Arra is rájöttem, hogy néhány játékkészítő a farmos játékok alapelvén működő más játékokat is kínál, például van egy olyan, amiben egy kávézót kell felépíteni és üzemeltetni, és a játék unalmasabb perceiben (azaz a játékkal töltött idő 99,9%-ában) más játékosok kávézójába lehet beállni dolgozni. Ez kell nekem! 1 hónappal ezelőtt kezdtem a játékot, és teljes 3 hetet szántam rá. Íme, a konklúziók.

A játék menete a következő. Kapsz egy alap-kávézót, mondjuk 6x6 kocka méretűt, amiben van néhány tűzhely, amin főzhetsz (a kávézó igazából étterem), egy kötelező elemként szereplő hűtő, amibe a megvásárolt alapanyagok kerülnek (korlátozott kapacitású, de vehetsz több hűtőt is) és néhány szék és asztal. Van pincéred is, ami leszedi a vendégek után a használt tányért és eléjük rakja az ételt. A megfőtt ételt pultokra kell rakni, ezeknek a száma is limitált. Minden főzés után kapsz tapasztalatpontot, bizonyos számú tapasztalatpont után szintet ugrasz. Minden új szinttel kapsz vagy új receptet, vagy kávézóbővítési lehetőséget vagy több tűzhelyet, stb. A vendégek minden elfogyasztott étel után fizetnek neked ún. kávézópénzt, minden étel más kávézópénzt ér. Ebből vehetsz a kávézódba új berendezési tárgyakat és dekorációkat, valamint természetesen alapanyagot a főzéshez. Minden szintlépéskor kapsz néhány aranyat is. Az arannyal olyan berendezési tárgyakat vagy dekorációkat vehetsz, amik kávézópénzzel nem elérhetőek ill. vehetsz főzési bónuszokat, pl. ne kelljen várni egy étel megfőzésére 12 órát, hanem legyen kész azonnal, stb. Az aranyat át lehet váltani kávézópénzre, de fordított átváltás nem lehetséges. Azonban ha nincs elegendő aranyad (márpedig soha nincs), akkor SMS-ben vehetsz igazi pénzért. Na, ezekből az SMS-ekből él a játékgyártó.

A kávézót szabadon rendezheted be, azzal a megkötéssel, hogy kell rajta lenni ajtónak, és kell bele hűtő és tűzhely. Ezenkívül egy vendég vagy pincér 1 kockát foglal el, tehát úgy kell elhelyezni a bútorokat, hogy legyen köztük elegendő hely közlekedésre. A vendégek egyébként nem finnyásak, nem rendelnek semmit, csak leülnek, és várják, hogy a pincér eléjük rakjon bármit, ami éppen készen áll a pultokon. Ha eltelik bizonyos idő, és nincs kiszolgálás, akkor csalódottan távoznak, és a kávézód tetszési indexe csökken. Ellenben, ha sikerült őket kiszolgálni szintidőn belül, akkor nő a tetszési index, ami egy 100-as skálán mozog. Minél magasabb az index, annál több vendég jön, és minél több vendég jön, annál nehezebb őket kiszolgálni, tehát esik az index. :) Erre a megoldás az, hogy a többi játékos közül vehetsz fel dolgozót, azaz pincért.

A játék "beépített" pincérei (nevezzük robotpincéreknek őket) elég buták. Egyszerre egy vendéget tudnak kiszolgálni, vagy egy után leszedni a tányért, de minden ilyen akció után el kell menniük egy pulthoz. A pultot esetlegesen választják ki, tehát nem az adott vendéghez legközelebb lévőről visznek neki enni, vagy nem az adott asztalhoz legközelebb lévő pultra teszik a piszkos edényt. Rendszert még nem tudtam felfedezni a mozgásukban, valószínűleg teljesen véletlenszerű mozgásra vannak beprogramozva. Emiatt a kiszolgálás csorbát szenved, de ahogy írtam, fel lehet venni igazi pincért is.

És itt jön be a képbe a lean szemlélet. Valamennyire a robotpincéreknél is lehet szabályozni az ételes pultok és a székek-asztalok elhelyezésével a kiszolgálás gyorsaságát, de a valódi haszna az "igazi pincérnél" jelentkezik. Az igazi pincért valódi játékos mozgatja, valódi ember dönti el, hogy melyik pultról vesz fel ételt, és melyik vendég elé teszi le. Ráadásul az igazi pincér egyszerre több koszos edényt is fel tud szedni egymás után, ebben nincs limit.

Tehát adva van a lehetőség, hogy én vegyek fel pincért, vagy én menjek máshova dolgozni. Mentem is, mert kávézópénzt és tapasztalatpontot lehetett vele szerezni, nem beszélve a leanszociológiai ismeretekről. :)

A játékosok két csoportba oszthatóak. Akik - ösztönösen - használják a leant (ez olyan 0,5%) és akik nem (99,5%). A kávézók elsöprő többségénél az az elv érvényesül, hogy a pultok a tűzhelyek mellett vannak egy kupacban, a székek-asztalok pedig hosszú-hosszú sorokban állnak úgy, hogy a sorok egyik vége a falnál van, tehát a legbelülre leülő vendég kiszolgálásához a pincérnek (akár robot, akár igazi) mindannyiszor végig kell mennie a soron. Nehezítésként a játékosok nagy része a pultok és az asztalok közé még cuki dekorációkat is kihelyez, hogy az asztalok felől még véletlenül se lehessen levenni a pultról az ételt, hanem mindenképpen be kelljen menni még a pultok mögé is. Az is előfordul, hogy a közlekedőutakra raknak ki dekorációkat, amiket így ki kell kerülni, ezzel is növelve a kiszolgálási időt.

A nemlean játékosok alfaja az "ej ráérünk arra még"-típus, aki addig nem áll neki új ételt főzni (hiába van akár 5 tűzhelye, amit drága pénzért vett), amíg az előző étel el nem fogy...

A lean játékosok ellenben úgy helyezik el a pultokat, hogy vagy szétszórva a kávézóban, vagy egy-egy hosszú asztalsort bizonyos asztalonként megszakítanak egy-egy pulttal, a dekorációk pedig a holtterekben vannak, ahol nincsenek útban. Ahogy írtam, ez az elrendezés igazából csak igazi pincérek esetében mutatja meg a hasznát, a robotpincér képes elmenni a 20x20 kockás kávézó túlsó végére egy omlettért. Bár azt azért hozzátenném, hogy néha az igazi pincér is így tesz... :)

Tehát vannak olyan játékosok, akik minden lean alapismeret nélkül (ha csak nem álruhás lean menedzserek játszanak két SMED-projekt között :), alkalmazni tudnak bizonyos lean alapelveket a játék adta lehetőségeken belül, és vannak, akik nem tudnak.

Ez azért érdekes, mert az ilyen játékokban vérre menő harc zajlik azért, hogy kinek a kávézója vagy farmja a szebb, a nagyobb, a több vendéget fogadó, több répát termesztő? Mint mindenhez, ehhez is pénz kell. Kávézópénz vagy arany. Az előbbit a vendégek kiszolgálásával lehet megszerezni, tehát egységnyi idő alatt minél több vendéget szolgálok ki, annál több kávézópénzem van. Sajnos, ennek felismeréséhez kevesen jutottak el, aminek szerintem a robotpincérek programozása az oka. Ha racionálisan mozognának és szolgálnák ki a vendégeket, minden játékos pillanatok alatt rájönne az összefüggésekre, és másodpercek alatt átrendezné a kávézóját. Azonban a robotpincérek teljesen esetlegesen mozognak, igazi pincért pedig korántsem vesz fel minden játékos, így az összefüggések nem jönnek elő. Alapvetően tehát úgy gondolják, hogy a kávézópénz-gyűjtést nem lehet szabályozni az asztalok elhelyezésével, tehát nem is foglalkoznak vele. A baj ott van, ha a való életben is úgy gondolják majd a saját gyárukban, irodájukban hogy mindegy, hogyan van berendezve, attól még nem termel több pénzt...

Marad tehát a másik út az elismerések bezsebelésére, a hatékony kávézó helyett a szép kávézó kialakítása. Persze mint minden, a szép is igen relatív fogalom. Volt olyan kávézó, ahol "felmondtam", mert nem tudtam megkülönböztetni a padlót az asztaltól, vagy kifolyt a szemem a színorgiától, vagy nem találtam meg a közlekedőutat vagy a pultokat a lebegő vámpírok, kaktuszerdők, lufik és egyéb mesés dekorációhegyek között. Érdekes módon a lean és nemlean kávézók csicsásság területén nem különböztek egymástól. A való életben is látni erre példát, főleg menő irodák esetében, ahol a csocsótól a csúszdán át az absztrakt festményig minden van, plusz jó nagy rendetlenség az asztalokon...

Egy szó, mint száz, kissé jobb programozással szerintem ezek a játékok igen jók lennének arra, hogy a leant mintegy magukba szívják a játékosok, már egészen fiatal kortól - igaz, csak nagyon alapszinten.

Persze tudom, ezeknek a játékoknak nem ez a célja...

Megjegyzés: a játék linkjét direkt nem adom meg, mert a poszt célja nem a játék reklámozása, és aki ilyesmit akar játszani, tucatjával talál hasonlót a neten.