Senki nem látta az egészet egyben
Hajdanában egy autóipari beszállítónál dolgoztam, többféle munkakörben. Az egyikben kb. 2 és fél évet "húztam le", a munkakört úgy hívták, hogy idegenáru-ellenőr (máshol bejövő áru ellenőrnek is hívják). Ez egy minőségbiztosítási munka, a céghez beérkező alkatrészeket, segédanyagokat, alapanyagokat kell hol tételesen, hol csak szúrópróbaszerűen ellenőrizni, valamint nálunk feladat volt még az egész raktárnak a minőségügyi szempontú rendben tartása, a FIFO betartatása és a selejtraktár kezelése is, beleértve ez utóbbinak az adminisztrációját is a fizikai anyagmozgatással együtt, és természetesen a bejövő áruban észlelt problémákat is dokumentálni kellett.
Értelemszerűen ennek a munkakörnek a helye a raktárban volt. Nálunk a beszállítási és a kiszállítási folyamatok felépítése nem volt túl bonyolult: jött a kamion a cuccal, azt lepakolták, majd felrakták rá a készárut és viszlát. Amíg a készárut pakolták, az idegenáru-átvevő már meózta a beérkezett árukat, így a kiszállítás végén el lehetett kezdeni a beérkezett árut bevételezni. Ezen kívül minden, a raktárhoz tartozó iroda a raktár egyik sarkában volt kialakítva, és nem a többi iroda mellett, amik az üzem túlsó végén voltak.
Talán ezért is volt, hogy nem volt olyan raktáros, raktár-adminisztrátor, raktárvezető ill. idegenáru-átvevő, aki ne tudta volna, hogy mely napokon és mely napszakokban van beszállítás és egyben kiszállítás. Hiszen mindannyian egész nap ott nyüzsögtünk a raktárban, és a nagy kamionok jövés-menését nehéz is lett volna nem észrevenni. :)
Ezért furcsa nekem, amiről ebben a cikkben olvastam, hogy (félkövér és aláhúzott kiemelés tőlem):
"néhány éve egy nagy autóipari beszállítónál azzal a problémával szembesültek, hogy erősen szóródott a naponta beérkező kamionok száma. Két fő beszállítási nap volt, hétfő és szerda, a többi napon nagyságrendekkel kisebb volt a beszállítás mértéke. Ez a logisztikai egységnél azért jelentett problémát, mert hétfőn és kedden sok raktárosra volt szükség a beérkeztetésre (lerakodás, átvétel, ellenőrzés, betárolás). Ezeken a napokon a többi logisztikai feladatra kevés volt a munkaerő. Ezzel szemben a többi napon sokan voltak a raktárban. Ráadásul az átvételi folyamat is hosszabb lett, átlagban 2-3 nap alatt került használható állapotba az anyag.
A jelenség oka nem a beszállítónál volt, hanem maga a vállalat idézte elő a helyzetet. Minden beszállítónak meghatározott beszállítási napja volt, amely napot a diszpóosztály határozott meg. A hiba az volt, hogy az osztályon senki sem látta az egészet egyben, senki sem nézett rá, hogyan oszlik meg a beszállítás. Egyszerű volt a megoldás, más napokat jelöltek ki, és azóta nagyjából minden nap ugyanannyi kamion érkezik."
Meglep, hogy a diszpóosztály tagjai
Remélem, most, hogy a cég megtalálta az egyszerű megoldást, nem csak megoldotta a problémát, de tanult is az esetből.
Kép: Wikimedia Commons