Móricz Zsigmond körtér

Vannak iparágak, vannak projektek, vannak helyzetek, amikor én nem nagyon propagálnám a one piece flow-t. Ilyen a Móricz Zsigmond körtér esete is.

2003-ban költöztem fel Budapestre, a fent említett térre. Ha azt mondom, hogy térRE, akkor az nem azt jelenti, mint az eladó/kiadó lakások hirdetésében a "Blaha Lujza téri" szókapcsolat, amikor valójában minimum 4 utcányira van a Blahától a hirdetett lakás. Én tényleg a körtéren laktam. Amikor felköltöztem, éppen fel volt túrva, homokbuckákon és pallókon át lehetett csak közlekedni. De hát minden elmúlik egyszer, a feltúrást betemették, pompás - és roppant csúszós - térkővel szépen le is térköveztek mindent, örültünk neki.

Aztán elkezdték építeni a 4-es metrót. A betemetett feltúrásokat újra feltúrták, a térkövet felszedték, az építési terület köré palánkot húztak. Ekkor tanultuk meg, hogy a házból nem szabad nagy svunggal kijönni, mert akkor lefejeljük a palánkot. :) Ez az állapot eltartott pár évig. Én 2009 karácsonyán elköltöztem a térről, - nem az építkezés miatt - de ma is járok arra hetente legalább 2-3-szor. Így nagy örömmel vettem tudomásul, hogy idén nyáron, azaz 3 és fél évvel az elköltözésem után, eltűnt a palánk!

És elkezdték átépíteni a Gombát, aminek a lepusztultsága vetekedett a Várbazáréval, a szépsége viszont sajnos sokszorosan alulmúlja azét. Így hát, bár a metróépítkezés után lassan normalizálódna a helyzet a körtéren, most a Gomba miatt van újra feltúrva minden.

Vagyis, összegezve, 2003 nyara óta idén, azaz 2013 nyaráig, a körtér 10 (tíz) éve állandóan fel van túrva! Igen: 10 éve! Tulajdonképpen, ha belegondolok, nekem, bár 10 éve élek itt, fogalmam sincs, hogyan néz ki a körtér valójában. Talán rá sem ismernék, ha egyszer elkészülne... :)

Mi ebből a tanulság? A one piece flow (azaz egydarabos gyártás) építkezések, felújítások esetén nem működik. Hihetetlenül elnyújtja a megvalósulás idejét és hihetetlenül drágává teszi, a kényelmetlenségről, környezetszennyezésről nem is szólva. A körtéren vannak olyan részek, amiket a 10 év alatt talán háromszor is letérköveztek, és ugyanannyiszor felszedtek. Ez így nem megy.

Az első dolog, amit a várostervezőknek és városvezetőknek nagyon meg kellene tanulniuk, az a tervezés tudománya, és NEM a 4 éves ciklusokban való gondolkodás. Sokat kérek? Sajnos azt hiszem, igen...

Persze, mit lehet tenni a "most van rá pénz, ezért most csináljuk meg" elvvel szemben? Ötleteket kommentben várok!