A lean office és a rugalmasság

Azt olvasom, hogy az irodai dolgozók nagyobb rugalmasságra vágynak a munkavégzés terén.

Ha eltekintünk attól, hogy sehogy sem értem, miért akarja valaki a saját eszközeit használni a munkahelyén, hiszen ha az a valami munkaeszköz, akkor munkáltatónak illik, sőt kell biztosítania, elvégre az esztergályos sem a saját esztergagépét használja az üzemben. Ráadásul míg a munkahelyemen korlátozhatnak abban, hogy mit töltök le a netről és mennyi ideig lógok rajta, addig a sajátomon nincs ilyen probléma - természetesen munkaidőn kívül! A költségekről nem is beszélve, mint amortizáció, előfizetések. Ha ez utóbbit hajlandó is fizetni a cég, előbbit biztosan nem. Igen, tudom, sokan panaszkodnak, hogy nem olyan ketyerét kapnak, mint szeretnék. Én ezzel úgy vagyok, hogy a cég dolga, hogy milyet vásárol. Ha jobban belegondolok, fogalmam sincs, hogy milyen márkájú a számítógépem az irodában. Természetesen, én, aki hiszek az alulról jövő kezdeményezésekben és az ötletek begyűjtésében, javasolhatok X vagy Y márkát, megindokolva, hogy miért kell éppen az. De a lényeg, hogy lehessen az eszközzel dolgozni, a design másod-, sőt sokadlagos tényező számomra. Ha az ügyfelek elvárásai miatt valami puccos eszköz kell, úgyis olyat vesz a cég.

Szóval tekintsünk el a fenti észrevételemtől (bár kommentben megírhatjátok a véleményetek a témáról), és térjünk rá arra, hogy a rugalmas munkavégzés, ahogy a cikkben elképzelik, milyen hatással lesz arra, amit úgy hívunk: lean office?

Vannak olyanok, akik szerint az irodai munkát ugyanúgy lehet standardizálni, mint bármely más tevékenységet. Tegyük fel, hogy igazuk van. Ebben az esetben a ciklusidőbe bele kell számolni a facebookozással eltöltött időt is? A kávézói munkavégzés engem már régóta érdekel. Ki is próbáltam, de azt tapasztaltam, hogy a sok jövő-menő ember (pláne a hangosabbak) elvonják a figyelmem. Ez persze az én bajom. De kevés olyan irodai tevékenységet tudok elképzelni, amihez nem kellenek papírok, amihez nem kell rögtön-azonnal másoló vagy akár fax. A papírmentes iroda egyelőre még egy leanes számára is csak álom. Egy irodavezető nem tud kávézóból dolgozni, egy ügyvezető sem. Azt pedig én nem szeretném, ha a könyvelőm egy kávézóban írná az adóbevallásom és könyvelné a számláimat.

Szóval mi van ilyenkor az 5S-el, a JIT-tel és a többi lean eszközzel? Ki kell majd találnunk egy Lean Café including Facebook-time eszköztárat a hagyományos lean office és lean manufacturing mellé? :)