Lean otthon: Ránézésre - avagy a mérőszám fontossága

Alig néhány napja írtam arról, hogy amelyik honlapnak nincs RSS-e, azt nem olvasom, mert nincs időm naponta több mint 100 oldalt átnyálazni. Azért írtam több mint 100-at, mert ránézésre, kb. 100-120-nak tűnt az általam olvasott honlapok, blogok száma.

A valóságban ez a szám 324. Hát, ebbe még én is beleborzongtam. :)

Azért került sor a számolásra, mert a Google még év eleje táján bejelentette, hogy július elsejével megszünteti az RSS olvasóját, a Google Readert. Nem kicsi felháborodás követte ezt a bejelentést, és én a 10 legjobban felháborodott személy között voltam, és - bevallom őszintén - a Google megbízhatósága is nagyot esett a szememben, de hát ez van. A tiltakozások ellenére sem döntött másképp a cég, így új RSS olvasó után kellett nézni. Egy csomó időm elment a tesztelésekkel. Azok, amikhez valamilyen klienst, kiegészítőt kell letölteni, máris kiestek, mert több gépen nézem az RSS-t, idegen gépen is, és nem tölthetek le mindenhova valami kütyüt. Szóval online megoldás kellett.

A teszt során végül a Netvibes mellett maradtam. Az érdekes az, hogy annak idején, sok évvel ezelőtt, a Netvibes-al kezdtem, és arról nyergeltem át a Google Readerre. Most tehát visszatértem gyökereimhez. :) Amikor átmentettem az RSS-eket a Readerből a Netvibes-ba, állítólag megtehettem volna, hogy valami exportálás/importálás izét használok, ami egy az egyben átszippantotta volna a linkeket innen oda, de ennek külön utána kellett volna nézni, hogy hogyan működik, és panaszokat is olvastam róla, hogy nem működik jól, így nem kísérleteztem vele. Ezért hát az elmúlt hétvégét kellett azzal töltenem, hogy egyenként átvittem minden RSS linket a Readerből a Netvibesba. Ez azt jelenti, hogy egyenként be kellett írnom minden linket az utóbbiba, mintha új linkként venném fel.

Természetesen ezt a munkát felhasználtam arra, hogy hatalmas 5S-gyilkolászást csapjak a linkek között. Kihullott minden olyan honlap, ami tavalyelőtt frissült utoljára. Kihullott minden olyan honlap, amiről tudom, hogy az elmúlt 6 hónapban nem is olvastam, csak automatikusan rányomtam az "elolvasva" gombra. Kiesett minden olyan honlap, aminek szerintem jelentősen esett a színvonala az utóbbi 1 évben. Kihullottak azok a honlapok, amik már nem is léteznek. :) stb.,

Végül 131 maradt. Na ez már több mint 100, ránézésre is. :) A csökkenés mértéke 60%. Nem semmi! (No persze felfoghatjuk úgy is, hogy "tudat alatt" tudtam, hogy 300+ honlapból csak 100-at olvasok ténylegesen, de azért ez nem lenne teljesen igaz. :)

Tanulságok:

- Borzasztóan fontosan a mérőszámok, mutatószámok (divatosan KPI-ok - bár ezek inkább teljesítménymutatót jelentenek).

- A mérőszámokat pontosan meg kell határozni (pl. 18 hónapja nem frissült honlapok száma)

- Egyes esetekben meg lehet határozni nem túl objektív mérőszámot is ("Szerintem az utóbbi 1 évben jelentős színvonalcsökkenésen átesett honlapok száma")

- Az, hogy "ránézésre" ennyi meg annyi van valamiből, az NEM mérőszám. :)

- A mérőszámokat rendszeresen kell mérni. Én beírtam a naptáramba január elejére (azaz fél év múlvára)  a következő RSS-5S auditot.

- Ahhoz, hogy valamilyen mérőszámot vezess be, kell egy válság (Reader megszűnése).

Szerinted milyen mérőszámokat tudnál használni otthon?