Navigare necesse est - főleg, ha magasak a vámok

Nem, nem szeretnék ilyen hajón dolgozni. Még lean tanácsadóként sem. Pedig az ötlet első ránézésre nem tűnik rossznak, sőt határozottan leannek tűnik: gyárts terméket már a célországba vezető út alatt! Ruhagyártásnál állítólag már alkalmazzák is, bár én erről most hallok először.

Azonban az a véleményem, hogy míg egy tengerész és egyéb kisegítő személyzet azért dolgozik hajón, mert valakinek ott is dolgoznia kell, hogy a hajó haladjon, és ezért jól meg is fizetik őket, addig biztosra veszem, hogy a ruhaipari munkások, és a cikkben elképzelt autó-összeszerelő munkások korántsem fognak olyan jól keresni csak azért, mert hajón szerelik össze az autót és nem a szárazföldön. Ráadásul mindezt a családjuktól távol, egy behatárolt térben teszik, és még az sem biztos, hogy csak meghatározott időre szerződve.

Szerintem nem lehetnek olyan magasak a vámok, hogy megérje (akár gazdaságilag, de főleg emberileg) hajókon dolgoztatni embereket nem a hajózáshoz kötődő munkákra alkalmazva őket. Persze tudom, a profit, az fontos.

Valahol nemrég olvastam, hogy a mai profitorientáltság szót régen úgy mondták: kapzsiság. Vannak pillanatok, amikor egyet tudok érteni ezzel a véleménnyel. Ez egy ilyen pillanat.