Lean otthon: VV DIY 3. - Vedd kézbe a pénzügyeid azonnal! Háztartás

Ez egy hosszú és közhelyes poszt. De a közhelyeknek van egy igen kellemetlen tulajdonságuk: igazak.

A munka elvesztésekor a pénzügyekben következik be a legnagyobb változás, ha nem is azonnal. Ez sok embert megtéveszt, mármint az, hogy nem azonnal következik be a változás. Ne dőlj be neki!

Ez nem az az időszak, amikor bulit buli hátára lehet halmozni, sem az, amikor el kell menni nyaralni, vagy új ruhatárat kell beszerezni. Nincs itt az ideje a lakásfelújításnak sem, de még annak se, hogy nap mint nap drága édességgel tömd magad vigasztalásul, és mert „ennyit megérdemlek ilyen válságos időben”. Megérdemled, persze, de nem most. Hanem majd akkor, ha megszerezted álmaid vadiúj állását. :)

 

1. Az élelmiszerek

Azt csak ajánlani tudom, hogy vezess háztartási naplót. A fiúk is! Elég egy sima Excel tábla. Annál is inkább, mert én kerestem az interneten családi pénzügyeket nyilvántartó szoftvereket, de nagyjából használhatatlanok voltak mindazok, amiket találtam (és amik ingyenesek voltak). Azért voltak használhatatlanok, mert egyrészt nem voltak személyre szabhatóak, másrészt nem voltak elég részletesek. Például volt olyan kitöltendő rubrika, hogy „háztartás”, és ebbe kellett volna ömlesztve, egy összegben beírni az élelmiszert és a higiéniára, takarításra elköltött összegeket is. Márpedig, még ha az élelmiszer külön rubrika is lett volna, mire megyek vele, ha a végén kijön az, hogy túl sokat költök élelmiszerre? Honnan tudom meg egy ilyen ömlesztett táblázatból, hogy milyen élelmiszer-fajtára költök sokat? Szóval kell egy sima Excel tábla, de megfelel a jó öreg kockás füzet is, jobb híján, csak azt nehezebb kezelni.

 

Ha csak most kezdenéd vezetni a naplót, akkor kicsit nagyobb bajban leszel, mint én, aki már évek óta vezetem, neked így egy kicsit nehéz lesz megállapítanod, hogy hol tudsz vágni a költségekből azonnal. Az azonnalt úgy kell érteni, hogy miután megtudtad, hogy munkanélküli vagy, már a következő bevásárlást alaposan megvágott büdzsével kell végrehajtani. Nem egy hét múlva kezdjük a spórolást, hanem azonnal.

 

Ahol én azonnal vágtam nullára, az a következő volt az élelmiszerek terén:

édesség (beleértve pl. a kakaóport, túró rudit),

sós rágcsa,

fűszerek,

üdítő, ásványvíz, alkoholos ital, energiaital

luxusfelvágott (pl. szeletelt bacon),

luxusgyümölcs (pl. aszalt szilva, kesudió),

luxustejtermék (pl. joghurt, kakaós ital, stb.).

étterem.

 

Ahol a minimális kiadásra kell szorítkozni:

gyorskaja (pl. párszázas ajánlat, főzelékfaló és hasonlók igen ritkán jöhetnek, ha muszáj, mert mondjuk éppen a városban jársz és enni kell valamit – én szerencsére amúgy sem gyakran éltem vele)

 

A maradék esetekben a márkás termékeket váltsd ki kevésbé márkásakkal, és főleg olcsóbbakkal.

 

A cigit majdnem elfelejtettem, de ez csak azért van, mert én soha nem cigiztem, így most nincs vele problémám se egészségileg, se pénzügyileg. :)

 

Én általában véve tartom azt az aranyszabályt, mint mindig, hogy a kosztpénzre annyiszor ezer forintot szánok egy hónapban, ahány nap van benne.

 

Cafeteriát idén persze már nem kaptunk, így az étkezési utalvány adta örömökről le kell mondani. Ezeket az utalványokat mindig a hónapnapjai*1000 forintokon felül költöttem el. Hát most ezzel is lehet spórolni. Viszont esetleg érdemes – ha nem ódzkodsz tőlük – beszerezni valamilyen pontgyűjtő kártyát, füzetet. Olyat kérj, amin a rajta lévő pontokat le lehet vásárolni bármire és nem késekre meg edényekre, meg hasonló hasznos dolgokra lehet csak beváltani. És persze azt se felejtsük el, hogy jó esetben „normál” azaz tele hűtőszekrénnyel, kamrával vágunk neki az új kalandnak.

 

Természetesen – mint mindig, sőt most még annál is szigorúbban – figyelni kell az akciós termékeket, és mindent a lehető legolcsóbb helyről beszerezni. Spórolás okán esetleg elgondolkodhatsz az otthoni főzésen is. :) De csak akkor tedd, ha valóban spórolsz vele. Az én esetemben (egyedül vagyok) nem vagyok róla meggyőződve, hogy olcsóbb az, ha én főzök egy szál magamra. De ha főzök, két napra valót készítek legfeljebb, nem szeretem a megfőzött, majd lefagyasztott dolgokat, főleg azért nem, és ez viccesen hangozhat, mert áll benne a pénzem, a hűtőt és a kamrát pedig azért nem vásárolom tele, mert tapasztalatból tudom, hogy a fele cucc rám rohad. Ételvásárlás és -készítés tekintetében tehát abszolút a Just in time híve vagyok, legalábbis egyelőre.

Csak halkan írom, hogy abba se halsz bele, ha egy-egy nap kimarad, és nem eszel főtt ételt. Csak ne vidd túlzásba, mert az egészségtelen.

 

Még egy dolog: ha akció is van valahol, ne most vegyél 25 kg cukrot. Csak állna benne az a kevés pénzed, meg különben is hizlal. :) Én már másfél éve sót sem használok semmibe se, mert rájöttem, hogy mindent, de mindent annyira megsóznak, hogy biztosan soha nem lesz sóhiányom. Nem most van itt az ideje nagy mennyiségű alapanyag-beszerzésnek. A cukorral, liszttel, sóval önmagában úgysem mész semmire.

 

2. Egyéb háztartási kiadások

Nem csak az élelmiszer-kiadásokat kell azonnal megvágni, de az egyéb háztartási kiadásokat is.

 

Takarítás: ha olyan peches vagy, hogy most fogysz ki mindenből, a súrolószertől az ablakmosóig, akkor gondolkozz el azon, hogy milyen olcsóbb megoldások vannak, és ne rohanj egyből megvenni a Domestost meg a Cillitet. Ha feltúrod a netet, millió hasznosabbnál hasznosabb jó tanácsot kaphatsz ez ügyben (pl. ecet és társai), de ha mindenképpen a mesterséges kemikáliákhoz ragaszkodsz, akkor vedd a noname olcsóbbat, a 100 forintos bolt a barátod! :) Nekem „mázlim” van, pont januárban vásároltam be ezekből a dolgokból, jó ideig elleszek velük minden kiadás nélkül.

 

Higiénia: Ezen a területen is lehet spórolni, de van, amivel nem érdemes. Ha csak nincs valamilyen speciális bőrproblémád, akkor egy ideig nyugodtan elhagyhatod a mindenféle krémeket, amik ráadásul aranyárban mérődnek (éjszakai krém, nappali krém), ha éppen most fogytak el. Kísérletezz ki hajlakk, zselé nélküli frizurát. Ha éppen elfogy a sminkcuccod, vedd az olcsóbbat, ha semmiképp nem tudsz lemondani róla. Én nem sminkelem magam, szép vagyok anélkül is. (Bár erről megoszlanak a vélemények :)) Fogkrémből is jó az olcsóbb, dezodorból is. Sőt, az izzadásgátló dezodort meg is lehet spórolni. Szerintem az emberek korántsem izzadnak annyira, mint amennyire a reklám és az orrukat húzogató kollégák beléjük próbálják sulykolni. Kollégánk pedig most úgy sincs. :) Persze a dezodorok elhagyásához kell némi olyan szintű bátorság, ami még belőlem is hiányzik, pedig én az oroszlántól se félek, amíg rács mögött van!... :) Mondanom sem kell, hogy a márkás szappant, sampont is most kell lecserélni olcsóbbra, hajbalzsamra sincs feltétlenül szükség, legfeljebb akkor, ha már jelenésed van egy állásinterjún. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én egy jó ideje nem használok tusfürdőt, csak szappant, két okból: szerintem kiadósabb, tovább elég és könnyebb a szivacsból eltávolítani a habját és a csomagolása sem szennyezi a környezetet annyira, mint a műanyag flakon. Testápoló, nélkül is évezredekig tudtak élni az emberek, talán te is kibírsz pár hónapot. Az önbarnító krémek fölöslegességét le se írom. Mit hagytam ki? Amit kihagytam, az biztosan felesleges, elhagyható. :)

 

Mi az, amin nem érdemes spórolni? Az egészséggel kapcsolatos dolgokon biztosan nem. Ha éppen most kopik el a fogkeféd, mindenképpen vegyél újat, az kell, persze fogkrémmel együtt. Hölgyeknek is vannak olyan kiadásaik, amiket nem lehet megspórolni, legfeljebb csökkenteni a rájuk szánt összeget. A bőrproblémákra felírt kencéket se hagyd el. Csúnya arcbőrrel nehezebben találsz állást. Nem érdemes most spórolni a cipőkrémen se, egy állásinterjúra nem mehetsz koszos cipőben.

 

Lakáskarbantartás: nagyon peches vagy, ha éppen most durran el az égő a csillárban vagy ha elkezd csepegni a csap. Jó esetben van otthon tartalék égő (tartalék csap talán kevésbé). A szerelési munkák közül amit tudsz, magad csináld meg, bár azt hiszem, ha meg tudod csinálni bármelyiket is, akkor már eddig is magad csináltad őket. Próbálj elhalasztani nem fontos munkákat és kiadásokat. Ha éppen vitted volna a télikabátot a tisztítóba, hogy utána eltehesd a szekrénybe, inkább hagyd lógni az előszobában még pár hétig, nem lesz semmi baja. De ha az öltönyöd kell tisztíttatni állásinterjú előtt, arra szánj pénzt. Ha fel kellene akasztani pár képet, de beruházást igényelne egy ütvefúróba, inkább kérj kölcsön egy gépet. Biztos vagyok benne, hogy fel fogod találni magad, és egyedül is rájössz, hol tudsz még és azonnal spórolni a háztartási kiadásokon.

 

A fentiek nem azt jelentik, hogy te ne tudnád, vagy én ne tudnám magamnak mindazon élelmiszereket, háztartási cikkeket és szolgáltatásokat megvenni, amiket eddig. Még jó ideig meg tudnám, és remélem, hogy te is, minden bejövő jövedelem nélkül. De nem teszem, mivel nem tudhatom, hogy a munkanélküli állapot meddig tart. A megszokott életszínvonalról lemondani a legnehezebb. De fogd fel úgy, hogy nem végleg mondasz le róla, csak átmenetileg. Ez igaz is. Hidd el, az igazi baj akkor következik be, ha már végleg le kell róla mondanod! Ez így az elején szinte még csak játék. Most még csak gyakorlod az önuralmat és az alkalmazkodást. A változáskezelésben talán ezek a tulajdonságok a legfontosabbak.