Lean otthon: takarítás

Közeleg a karácsony, és vele az őrült iramú takarítás. Te is borzongva gondolsz rá?

Az 5S-ben a legnehezebb a kialakított rend és rendszer fenntartása. Kiválogatni még csak-csak, helyet kialakítani minden holminak, címkézni, leporolni, letörölgetni először még hagyján. De másodjára vagy sokadjára elég unalmas, valljuk be. Otthon sincs ez másként. Amikor nagy nehezen rászánjuk magunkat a felesleges dolgok kidobására, az jó móka, mert rég látott fényképek, könyvek, játékok, ruhák, emlékek kerülnek elő, amiket jó újra látni. Kidobni őket már annál nehezebb. De ha sikerül, és helyet találtunk mindennek, még akkor is ott van a takarítás és rendrakás napi rutinja, amit sokan elhanyagolunk, és ha elhanyagoljuk, akkor hétvégén vagy ünnepek előtt kell akár több napot is rászánni arra, hogy újra rend és tisztaság legyen.

Bemész a fürdőszobába, a konyhába és vagy beletörődő sóhajjal nekiállsz és suvickolsz órákon át, vagy legyintesz egyet, és hagyod az egészet, esetleg csinálsz egy kis cicatakarítást. Ezt untam meg én, és kerestem egy módszert, (mert mondani, hogy az 5S ötödik lépése a fenntartás, könnyű, de megvalósítani még egy leanesnek is nehéz), ami megkímél a sóhajoktól, egész napos takarítástól, nem beszélve a legyintésekről.

Sok-sok módszer kipróbálása után nekem a 15* perces takarítás vált be. A lényeg a nevében van. 15 percig kell takarítani - és utána szigorúan mást csinálni (mondjuk 30-40 percig), majd újabb 15 perc takarítás, és így tovább. Hülyén hangzik, ugye?

Az a baj, hogy amikor nekiállunk takarítani, rendet rakni, annak nincs célja. Azt értem ez alatt, hogy a "legyen rend és tisztaság" nem cél. Például azért nem, mert nincs meghatározva a ráfordítandó idő, hogy egyebekről ne is beszéljünk. Amikor elkezded takarítani a konyhát, akkor azért nem látod a végét, azért sóhajtozol, mert valóban nem látod a végét! Csak annyit tűzöl ki magad elé, hogy legyen rendbe rakva a konyha, de hogy mikorra... ilyenkor vagy gyorsan összecsapsz valami rendfélét, vagy órákon át suvickolsz megszállottként. A fokozatosság elvét, a konkrét határidőt azonban itt is érdemes betartani. Takaríts 15 percig, és ne tovább!

Úgy gondolod, hogy 15 perc semmire sem elég? Próbáld ki. Állítsd be az órád 15 percre, és hajrá. Meg fogsz lepődni, mert én is azt tettem. Amikor először alkalmaztam ezt a módszert, elhatároztam és kiszámoltam, hogy ebbe a 15 percbe a kád, a mosdó és a WC-kagyló kisúrolása fog beleférni. Miután már a tükröket is letöröltem, a kád és a mosdó fölötti csempét is, és lemostam a WC-kagylót és a kádat kívülről is, és éppen kezdtem letakarítani a piperepolcokat, akkor már kezdtem azt gondolni, hogy elromlott az órám, pedig nem.

A dolog titka kettős. Egyrészt ha előre elhatározod, hogy mit fogsz az alatt a 15 perc alatt elvégezni, akkor célirányosan tudsz dolgozni, és nem csak takarítasz bele a nagyvilágba. Másrészt, ha utálod is a takarítást (ami nem lep meg), azt fogod tapasztalni, hogy 15 percig mindent ki lehet bírni. Utána jön egy pihenő 30 vagy 40 percig, amikor olvashatsz, megnézheted a kedvenc sorozatod, kipróbálhatsz egy új sminket, akár még a gyerekeddel is játszhatsz, és már jöhet is az újabb 15 perc. Amikor egy hétvégén először  alkalmaztam ezt a módszert, akkor a két nap alatt több takarítani, rendetraknivalóval végeztem, mint máskor egy hét alatt.

Még egy nagyon fontos szabály, hogy ha csörög az óra a 15 perc végén, akkor azonnal abba kell hagyni a munkát! Ha félig van kisúrolva a kád, akkor is! Mi több, a tisztítószereket is ott kell hagyni, ahol vannak! Eme utóbbi szabály miatt ez a módszer nem ajánlott ott, ahol kisgyerek vagy kisállat van a lakásban, vagy csak annyi engedménnyel, hogy a tisztítószereket fel lehet rakni magasan lévő helyre.

Ahogy egyre többször és többször alkalmazod ezt a módszert, úgy fogod egyre könnyebben előre megállapítani, hogy mennyi elvégzendő dolog fér bele a 15 percbe, így nem kell félbehagynod a munkát a 15 perc végén, hanem éppen végzel a munkával a 15. perc végére, sőt, mivel egyre ügyesebb leszel, egyre több minden fog beleférni a 15 percbe, ezáltal a tizenötperces menetek darabszámát tudod majd csökkenteni.

További takarítási ötletekkel hétfőn jelentkezem, január elején pedig az is kiderül, hogy ezeket a módszereket hogyan alkalmazhatod a munkahelyeden (elsősorban az irodákban), hogy soha többet ne kelljen rettegned az 5S-auditoktól!

*A 15 percet a végén már annyira hosszúnak találtam, hogy ma már csak 10 perces etapokban takarítok.