Miért nehéz a leant bevezetni?

Nem olyan régen divathetet tartottam itt a blogon, azaz egy teljes héten keresztül csak divattal kapcsolatos posztokat írtam. Ennek is meg volt az oka, egyszerűen elkezdett érdekelni a divat, és nincs olyan téma, amit én ne tudnék kapcsolatba hozni a leannel.

Természetesen ha egy téma elkezd valakit érdekelni, akkor igyekszik mindent elolvasni és megtudni róla, amit csak lehet. Mivel nekem a szívem egyik csücskében a Wikipédia foglal helyet, ezért természetesen ott kezdtem a divattal való ismerkedést. Rögtön a divat címszónál leragadtam, alig pár sor az egész... divatházakról, divattervezőkről alig pár cikk, azok nagy része is inkább reklám- vagy rajongóstílusban megírva, mintsem enciklopédikusan. A divatirányzatokról, divattörténetről ne is beszéljük, az en bloc hiányzik a magyar Wikipédiáról. Elhatároztam tehát, hogy megírok pár cikket a legismertebb hiányzó divattervezőkről. De hát itt nem lehet megállni. A divattervezők munkásságának megismerése önmagában, a divatstílusok ismerete nélkül nem ér semmit. Tehát a stílusokról is írni kell. No de hányféle stílus létezik? Rengeteg. És a divattörténet? Hiszen volt olyan divattervező, aki "visszahozta" a divatba a turnűrt. De mi az a turnűr? Szóval egy szó mint száz, amíg a divattörténet és a stílusok hiányoznak, addig a divattervezők cikkei csak lebegnek a levegőben (feltéve természetesen, hogy a divatot a maga kontextusában, átfogó rendszerként vizsgáljuk).

Itt kezdtem kétségbeesni, mert ha én valamennyi cikket meg akarom írni, valamennyi stílusról, tervezőről, nem beszélve a divat teljes történetéről, akkor kinő a szakállam, mire végzek.

Természetesen a lean mindig segít. Szem előtt kell tartani, hogy mivel az embernek két keze van, csak apró lépésekben tud haladni, azaz nem tudok egyszerre mindennel foglalkozni, de a folyamatos jobbítás lehetősége a Wikipédiában is rendelkezésre áll (sőt, az egész Wiki-koncepció ezen alapszik!). Tehát csak el kell kezdeni az "egyik végén", és apránként haladni előre. Ehhez azonban szükség van a cél meghatározására. Célként jelöltem ki a divattal foglalkozó cikkek számának bővítését, lehetőleg úgy, hogy a keletkezett cikkek átfogó ismereteket adjanak a divatról.

Ez a cél azonban túl semmitmondó, nincs eléggé körvonalazva. Már fentebb írtam, hogy a divattörténet és a trendek ismerete nélkülözhetetlen, ha valakit komolyan érdekel a divat. Mivel erről a témakörről alig valami van meg a Wikipédiában, ezért ezt a területet tervezem most fejleszteni. De ez így még mindig túl nagy falat. Mióta beszélhetünk egyáltalán divatról? Amióta az ember lejött a fáról? Vagy amióta megalakultak az első városállamok? Inkább az utóbbi. Tehát a divat története az ókori Egyiptomba és Mezopotámiába nyúlik vissza. Az egyiptomi öltözködésről már volt cikk (az egyetlen divattörténeti cikk a magyar wikiben), a mezopotámiait most írom. Magát a cikkírást is apró lépésekben kell végrehajtani: forrást keresni, azt elolvasni, majd megírni cikk vázát, a cikket formázni a Wikipédia követelményeinek megfelelően, kategorizálni, és mivel divatról van szó, képekkel ellátni is szükséges. Ez utóbbira éppen ma került sor.

Mindemellett arra is szükség van, hogy semmiképpen se tévesszük szem elől a célt: divattörténet. Nem lehet elkalandozni sem egyes ruhadarabok, sem divattervezők vagy divatházak leírása felé sem. Ezt segíti elő az a Divat nevű navigációs sablon, amit létrehoztam, és ami azt a célt szolgálja, hogy a lexikon olvasója a cikk olvasása után - ha továbbra is érdekli a divattörténet, és többet akar olvasni róla - a sablonban elhelyezett linkek segítségével könnyen átválthasson egyik korszakról a másikra anélkül, hogy a Wikipédia keresőjét kellene használnia. (Azaz egy felesleges tevékenységet - a keresést - itt ki tudunk iktatni). De ez a - wikis szaknyelven -  navsablon engem és más szerkesztőket is segít abban, hogy témánál tudjunk maradni, hiszen a sablonra pillantva rögtön látjuk, hogy hány és mely cikkeket írtunk már meg, mennyi van még hátra, és hogy pontosan hol is járunk a divattörténeti cikkek erdejében.

A lean bevezetése a cégeknél azért nehéz, amiért nehéz egy téma feldolgozása a Wikipédiában. Sok a munka, kevés az erőforrás. Mindenhol kellene csinálni valamit, de nehéz eldönteni, hogy mi a legfontosabb, illetve melyik az a terület, ami nélkül az összes többi majdhogynem érthetetlen. Ha pedig meg is találjuk ezt a területet, félő, hogy elkalandozunk a tárgytól, ha nem állapítunk meg egyértelmű célokat, és azok felé nem közelítünk apró léptekkel.

A lean alkalmazása kapcsán azt kell megtanulni, észbe vésni, hogy egyszerre az egész vállalatot nem fogjuk tudni "leanesíteni". Sőt, a kijelölt "pilotterületet" sem tudjuk hétfőről keddre mintaterületté változtatni. Én két napja dolgozom a mezopotámiai öltözködésen, és még legalább 2 napig fogok. Hol vagyok még a 21. század divatjától! Ha ezt észben tartjuk, akkor a lean csapattól sem fogunk lehetetlent várni. Ellenben segítő kezet bármikor nyújthatunk feléjük. Én is szívesen veszem, ha más is ír divattörténeti cikkeket a Wikipédiába!